2007-02-13

Vad ska jag bli när jag blir stor???

Den frågan har plågat mig sen den dagen jag tog studenten men det är först nu jag börjat fundera över det på allvar. Jag är ju i dagsläget arbetslös och det är INTE roligt och man blir ju inte rik heller...

Vad vill jag, vad kan jag?
Jag både vill och kan arbeta med händerna. Någon typ av hantverk är det jag VILL göra. Jag måste ha ett yrke där det händer saker , jag kan inte vara stillasittande för då somnar jag ju.... För de som inte vet så har jag Narkolepsi och kan därför inte arbeta med vad som helst. Att ha ett eget företag vore ju toppen, då kunde jag ju reglera arbetstiderna efter hur jag mår men istället skulle jag bli väldigt ensam... och har jag tillräckligt med självdicipin för att klara av det?

Jag känner i alla fall att jag behöver plugga vidare och då är inte högskolan ett allternativ för det skulle jag inte fixa pga narkolepsin. Folkhögskola är mest lockande. Olof pluggar ju nu och blir klar till hösten och förmodligen erbjuds han då arbete i Luleå, Boden eller Kiruna. Det betyder att vi stannar kvar här och det är ju det jag vill, jag trivs så bra här i Luleå. Problemet är att de flesta hantverksutbildningar ligger lååångt söderut.... Har kikat på de som finns här i närheten och har hittat tre som verkar intressanta. Två av dem är på distans i Kalix, det hade nog kunnat passa mig, man träffas en helg per månad och resten gör man hemma. Den tredje är i Älvsbyn men det tar ju sin lilla tid att pendla dit varje dag, skulle jag orka det?

Har i alla fall bestämt mig för att söka till dessa tre utbildningar och hoppas på att komma in på en av dem, minst :-)

Hoppas att ni andra slipper dessa tankar och redan hitta er ett passande yrke.

Kram

5 kommentarer:

  1. Oooo va skönt fler som inte riktigt "vet" vad de ska bli... mjo jag har två olika yrken men egentligen vill jag oxå få jobba med händerna jag vill se RESULTAT! på arbetade timmar! (är undersköterska o busschaffis). Lycka till med utbildningarna!!

    SvaraRadera
  2. Dom vore ju knäppa om du inte kom in :-)Fast hålla på och pendla till älvsbyn... hur mycket skulle vi få se dig då :-(

    SvaraRadera
  3. Kalix är en bra skola! Vad är det för utbildningar du vill söka där då? Någon typ av hantverkskollektiv kanske skulle passa dig annars? Finns såna uppe hos er? Tänker på såna som finns i Nykvarn här i V-ås och på Vallby etc.

    krma Pia

    SvaraRadera
  4. Jag hoppas ju verkligen att du ska kunna starta eget klädmärke, det vore så coolt! Håller med Marlene att de är tokiga om du inte kommer in :-)!
    /Anneli

    SvaraRadera
  5. Du är inte ensam om att ha funktionshinder och gå i starta eget tankar men vara rädd att det blir för ensamt på dagarna. Jag har ett tag funderat på om man inte borde gå ihop några stycken som vill syssla med sömnad och annat pyssel och faktiskt skaffa sig en gemensam atelje men där var och en har sitt eget företag (så man slipper "drabba" varandra när man har en sämre period).

    Då får man ju sällskap och arbetskamrater men kan ändå styra sina egna arbetstider och produktionstakt.

    SvaraRadera